2016-09-12 | Nagy Szabolcs

Hogyan növeljük ASI kameránk képminőségét?

Bolygófotózásnál örökös harc folyik azért, hogy távcsövünkből, kameránkból és persze a légkörből kisajtoljuk a maximumot, vagyis a lehető legtöbb részletet. Az alábbiakban megosztok egy eljárást, amivel ASI kamerák esetén növelhető a képminőség. A trükk lényege, hogy a leggyakrabban használt 8 bites rögzítés helyett 16 bitet alkalmazunk.

Kezdjük az alapokkal: 8 bites rögzítés esetén színcsatornánként (kék, zöld, vörös) 256-féle árnyalatot rögzít (elméletileg) a kameránk, 16 bit esetén pedig 65 536-ot. Ez óriási különbség, még akkor is ha az ASI 120MC kamera "csak" 12 bites, ami 4096-féle árnyalat rögzítését teszi lehetővé tehát "szoftveresen" állítja elő a hiányzó árnyalatokat.

A teszthez a szokásos SkyWatcher 127/1500 MC tubust valamint az ASI 120MC kamerát használtam. A képrögzítés FireCapture-rel történt az alábbiak szerint: először 10 ezer képkockát rögzítettem 8 bit-ben majd újabb 10 ezer frame-t 16 bit-es üzemmódban. A feldolgozás Autostakker 2!-ben történt, ugyanolyan paraméterekkel az összehasonlítás miatt, hogy reprezentatív legyen az eredmény. Tehát majdnem megegyező mennyiségű illesztési pont (AP), legjobb 20% stackelése (összegzése). Ezt követően Photoshopban próbáltam ugyanazokat a beállításokat használni, ami nagyjából sikerült is. A eredmény magáért beszél szerintem, egyértelmű győztes a 16 bit-es verzió.

Rövid vélemény

Amint látható, a 16 bites felvételek esetén a kapott kép egyértelműen élesebbnek tűnik, azonban van egy fontos hátrány is.

A 16 bites rögzítés hátrányai: a rögzítés alatt használt képkocka szám (frame rate) drasztikusan lecsökken emiatt halványabb bolygók rögzítése során elképzelhető, hogy nem tudunk elegendő képkockát rögzíteni a megfelelő minőségű feldolgozáshoz. Mivel a bolygók tengelyforgási sebessége időhatárt szab a felvételek hosszára, egy bizonyos érték után a hosszú idejű felvétel többet árt a végeredménynek, mint használ. Saját tapasztalat, hogy Szaturnusz esetében 16 bit-ben a frame rate 10 képkocka/másodperc volt a 127-es csővel. Talán a Szaturnusznál nem is annyira jelent problémát, bár annál sem ideális a túl hosszú video, de pl. Mars vagy Jupiter eseteben igen. Mars és Jupiter eseteben nálam max. 1.5-2 perc szokott lenni a videok időtartama.

Próbáljátok ki a 16 bites rögzítést ti is mielőbb!

 

Share  Tetszett a cikk? Oszd meg!

Legfrissebb képeink

12019-09-19
Chamaleon II névre hallgató sötét ködfelhő részlet
Készítette: hapet
12019-09-19
Hold (Montes Alpes, Montes Caucasus környéke)
Készítette: Csuti István
22019-09-19
hold
Készítette: popey37
32019-09-17
Eta Carinae
Készítette: PeterF
22019-09-16
Szaturnusz - LRGB
Készítette: Marci1954
2019-09-16
NGC7635 és környéke
Készítette: ijanik